۱۳۸۹ دی ۲۵, شنبه

اعلام اسامی ناشران و نویسندگان "برانداز"

انديشکده راهبردی امنيت نرم، وابسته به محافل امنيتي، طی انتشار جزوه‌ای ۶۴ صفحه‌‌ای با نام “زمزمه‌های رنگی”، برخی ناشران و نويسندگانی که آنها را “برانداز” خوانده معرفی کرد.
به گزارش آينده نيوز، اين جزوه که با نام واکاوی براندازی نرم در حوزه نشر هم معروف است، به بررسی عملکرد چند ناشر مطرح در سال‌های اخير پرداخته است.
در اين جزوه علاوه بر برخی ناشران، ده‌ها نويسنده و مترجم نيز به تلاش برای “براندازی” جمهوری اسلامی متهم شده‌اند.
اﻧﺘﺸﺎرات «ﻧﯽ»، «چشمه»، «کوير»، «عطايی»، «روشنگران»، «ققنوس» و «اختران» هفت ناشری هستند که در اين جزوه فعاليت‌های آنها «براندازانه» اعلام شده است.
در اين جزوه از نشر «نی» به عنوان ناشر “ﺧﻂ ﻣﻘﺪم ﻧﺎﺷﺮان ﻣﻌﺎرض ﺑﺎ ﻧﻈﺎم اﺳﻼﻣﯽ” ياد شده است و جعفر همايی مدير اين انتشارات نيز به عنوان ﯾﮑﯽ از ﻣﻨﺘﻘﺪان ﺟﺪی وزارت ارﺷﺎد در دوﻟﺖ ﻧﻬﻢ معرفی شده است.
از راﻣـﯿﻦ ﺟﻬـﺎﻧﺒﮕﻠﻮ، ﺣـﺴﯿﻦ ﻧـﺼﺮ، ﺧـﺸﺎﯾﺎر دﯾﻬﯿﻤــﯽ، ﻣﺤﺴﻦ ﮐﺪﯾﻮر، ﻋﻤﺎداﻟـﺪﯾﻦ ﺑـﺎﻗﯽ، ﻓﺮﻫﻨـﮓ رﺟـﺎﯾﯽ، اﺑﺮاﻫﯿﻢ ﻧﺒﻮی و ﻣﺤﺴﻦ ﻣﺨﻤﻠﺒﺎف نيز به عنوان نويسندگان و مترجمان «برانداز» مرتبط با اين انتشارات ياد شده است.
اﻧﺘﺸﺎرات «ﭼﺸﻤﻪ» به مديريت ﺣﺴﻦ ﮐﯿﺎﺋﯿﺎن، دومين ناشری است که در اين جزوه با اتهام تلاش برای «براندازی» جمهوری اسلامی مواجه شده است.
در اين جزوه از ﺳﯿﻤﯿﻦ ﺑﻬﺒﻬﺎﻧﯽ، ﻋﻠﯽاﺷﺮف دروﯾﺸﺎن، ﻣﺤﻤﻮد دوﻟﺖ‌آﺑﺎدي، ﻋﺒﺎسﻋﺒﺪی و ﺑﻬﺎره رﻫﻨﻤﺎ (ﺑﺎزﯾﮕﺮ ﺳﯿﻨﻤﺎ) به عنوان همکاران «برانداز» اين انتشاراتی نام برده شده است.
اﻧﺘﺸﺎرات «ﻗﻘﻨﻮس» به مديريت اﻣﯿﺮ ﺣﺴﯿﻦزادﮔـﺎن سومين ناشری است که فعاليت‌های آن از نظر تهيه‌کنندگان اين جزوه «براندازانه» ارزيابی شده است.
ﺟـﻮاد ﻣﺠـﺎﺑﯽ، ﺳﯿﺪﻋﻠﯽ ﺻﺎﻟﺤﯽ، ﻣﺤﻤﺪﻋﻠﯽ ﺳـﭙﺎﻧﻠﻮ، ﻣﺤﻤـﺪ ﻣﺤﻤـﺪﻋﻠﯽ، ﻣـــﺼﻄﻔﯽ ﻣـــﺴﺘﻮر، ﻣﻬـﺪی ﻏﺒﺮاﯾﯽ و ﺑﻬﻤـﻦ ﻓﺮزاﻧـﻪ از جمله نويسندگان، شاعران و مترجمانی هستند که همکار اين انتشاراتی معرفی شده‌اند.
اﻧﺘﺸﺎرات «ﻋﻄﺎﯾﯽ» به مديريت ﺑﻬـﺮوز ﻋﻄـﺎﯾﯽ و اﻧﺘﺸﺎرات «روﺷﻨﮕﺮان و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت زﻧﺎن» به مديريت ﺷـﻬﻼ ﻻﻫﯿﺠـﯽ دو انتشاراتی ديگر در اين جزوه هستند که نام آنها جزو ناشران «برانداز» آمده است.
ﺑﻬــﺮام ﺑﯿــﻀﺎﯾﯽ، ﻧﻮﺷــﯿﻦ اﺣﻤــﺪی ﺧﺮاﺳــﺎﻧﯽ، ﻣﻬﺮاﻧﮕﯿﺰ ﮐﺎر، اﻓﺴﺎﻧﻪ ﻧﺠﻢآﺑـﺎدي، ﺗـﻮرج رﻫﻨﻤـﺎ، ﻓﺮوغ ﭘﻮرﯾﺎ وری و ﮔﯿﺘﯽ ﺧﻮﺷﺪل از جمله هنرمندان، محققان و مترجمان مرتبط با اين دو انتشاراتی در اين جزوه معرفی شده‌اند.
اﻧﺘﺸﺎرات «اﺧﺘﺮان» ﺑﻪ ﻣﺪﯾﺮيت ﻣﻨﺼﻮر اﻋﺮاﺑﯽ اردﻫﺎﻟﯽ ديگر ناشر «برانداز» در اين جزوه ۶۴ صفحه‌ای است.
در اين جزوه از انتشارات اختران با عنوان ناشری با گرايش به «بهائيت» و «مارکسيسم» و منتقد جمهوری اسلامی ياد شده است.
از ﺣﺎﺗﻢ ﻗﺎدري، ﺣﺴﻦ ﻗﺎﺿﯽﻣﺮادي، ﺣﺴﻦ ﻧﺮاﻗﯽ، ﻋﺒﺎس ﻣﯿﻼﻧﯽ، اﺑـﺮاﻫﯿﻢ ﮔﻠﺴﺘﺎن، ﺣﻤﯿﺪ ﺷﻮﮐﺖ، ﻟﻄـﻒالله آﺟـﻮداﻧﯽ، ﻣﺎﺷـﺎالله آﺟـﻮداﻧﯽ، اﯾـﺮج اﻓـﺸﺎر، رﺿﺎ ﻗﺎﺳﻤﯽ و ﻫﻮﺷﻨﮓ ﻣﺎﻫﺮوﯾﺎن با عنوان نويسندگان و محققان «برانداز» مرتبط با اختران نام برده شده است.
اﻧﺘﺸﺎرات «ﮐﻮﯾﺮ» ﺑــﻪ مديريت ﻣﺤﻤــﺪﺟﻮاد ﻣﻈﻔــﺮ آخرين ناشری است که در اين جزوه، فعاليت‌‌های آن «براندازانه» ارزيابی شده است.
ﺣﺴﯿﻦ ﺑﺸﯿﺮﯾﻪ، ﻋﻠﯽ‌اﺻﻐﺮ ﺣﻘﺪار، ﺣﺴﯿﻦ ﻗﺎﺿﯿﺎن و ﺣﺴﯿﻦ ﻣﺪرﺳﯽ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎيی نيز در اين جزوه به عنوان نويسندگان و محققانی معرفی شده‌اند که همکار انتشارات کوير هستند.
بررسی و معرفی برخی کتاب‌های انتشار يافته توسط اين ناشران بخش زيادی از جزوه «زمزمه‌های رنگی» را به خود اختصاص داده است.
کتاب‌هايی نظير «از دوﻟﺖ اﺻﻼﺣﯽ ﺗﺎ دوﻟﺖ اﺳﻼﻣﯽ» «ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺪﻧﯽ، ﻣﺒﺎرزه ﻣﺪﻧﯽ»، «ﺳﻠﻄﻪ ﯾﺎ رﻫﺒـﺮی»، «ﺳﻔﺮﻧﺎﻣﻪی اوﻧﻮر آب»، «آﺧﺮاﻟﺰﻣﺎﻧﯽ در ﻫﻤﯿﻦ ﻧﺰدﯾﮑﯽ»، «در ﯾﮏ ﺧﺎﻧﻮاده اﯾﺮاﻧﯽ»، «ﻧﮕﺮان ﻧﺒﺎش» و «زﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮای اﻧﺴﺎﻧﯿﺖ ﺑﺸﺮ» از جمله کتاب‌هايی هستند که در اين جزوه به عنوان کتاب‌های «براندازانه» معرفی شده‌ند.
از زمان به قدرت رسيدن محمود احمدي‌نژاد، فشار‌ها بر ناشران و نويسندگان افزايش يافته و آثار بسياری از نويسندگان در حال حاضر در وزارت ارشاد در انتظار مجوز نشر قرار دارند. همچنين تعدادی از ناشران نيز بارها به مراکز امنيتی احضار شده و تحت فشار گرفته اند.
گفتنی است اوج پرونده‌سازي‌ها و بولتن‌نويسي‌ها عليه نويسندگان و هنرمندان طی بيست سال گذشته مربوط به دولت هشت ساله محمد خاتمی است، که محافظه‌کاران با حمايت برخی نهاد‌های وابسته به سپاه پاسداران، حوزه علميه قم و نهاد رهبري، صد‌ها بولتن و جزوه عليه فعالان سياسی – مدني، مقام‌های دولت اصلاحات، همچنين هنرمندان و نويسندگان تهيه، و در مساجد، پايگاه‌های بسيج، دانشگاه‌ها و هيات‌‌‌های مذهبی توزيع مي‌کردند.
جزوه «زمزمه‌های رنگی» نيز يکی از معدود جزوه‌هايی است که در سال‌های اخير تهيه شده و در دسترس همگان قرار گرفته است.

منبع: آینده نیوز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر