۱۳۸۹ مهر ۱۴, چهارشنبه

«چیدمان برنامه‌ریزی جدید صدای آمریکا‌-‌چرا اکنون»

خبر چیدمان جدید برنامه PNN‌، قبل از انتخابات قریب‌الوقوع مدیرجدیدآن، درحال حاضربرای اجرا در یکشنبه هفتم نوامبر برنامه‌ریزی شده‌، که اتفاق عجیبی است.
به نظر میرسد دراثر فشار‌های وارد شده و جهت جلوگیری ازاخراج احتمالی کارکنان سفارشی یاموردعلاقه، توسط مدیر جدید یا برنامه‌های جدید Governor Winbush‌ این کارکنان در حال منتقل شدن به سمت‌های مطمئن‌تر هستند.
طرح ابتکاریWinbush Governor برای کم کردن ساعت پخش برنامه تلویزیونی از۶ ساعت به ۴ ساعت‌، اقدامی متهورانه است برای بهبود بخشیدن به رتبه PNN به‌وسیله آوردن چهره‌های جدید و بهتر کردن برنامه‌ها. اما صرف استفاده از همان کارمندانی که شانسشان را جهت بهبود خودشان و برنامه‌ها از دست داده‌اند تلاشی بیهوده است.
نتیجه تغییرات اعلام شده طرح و هدف این برنامه را به سود نیروهای محافظه‌کار خنثی خواهد کرد‌.
دلیل خوبی جهت حذف دو برنامه تلویزیونی وجود داشت: عمل‌کرد و اجرایی که با استانداردها مطابقت نداشت بنا براین در رتبه بندی ضعیفی قرار گرفت‌. به‌طور کلی برنامه‌هایی که تاثیری بر روی بینندگان نمی‌گذارد صرف هدر کردن پول مالیات پرداخت‌کنندگان است که می‌توان گفت تخطی از تعهدات VOA است. به منظور آموختن از آن‌چه انجام شده‌، ارزیابی کامل از دلایل موفقیت یا شکست برنامه‌های VOA ضروری است برای اجتناب از تکرار اشتباهات مشابه‌ای که به شکست منجر خواهد شد.

چرا چنین شتابان؟
حال تحت عنوان تغییرسمت دادن مجریان، سر‌دبیران و تهیه‌کنندگان برنامه زن امروز و برنامه‌های صبحگاهی (morning edition) به سمت‌های جدید منتقل شده‌اند. نه چهره جدیدی اضافه شده است نه هیچ‌کس برای این شکست مورد مواخذه قرار گرفته است.
اما یکی دیگر از اقدامات عجیب انجام شده تضعیف برنامه‌های موفق است. تفسیر خبر با بالاترین رتبه بیننده با اجرای آقای چالنگی برای بار دوم در چند ماه گذشته کوتاه شده است. نخست برنامه‌ها از پنج‌ شب در هفته به سه شب کاهش پیدا کرد و این بار زمان پخش آن به ۳۰ دقیقه کاهش یافته است. نام علی سجادی به عنوان مدیر مسوول در تمام این رخ‌دادها دیده می‌شود. جهت تخریب کامل یک برنامه‌،حتا تغییر نام برنامه نیز در دستور کار وجود دارد.
در کجای جهان رسانه‌ای می‌توان این نوع برخورد را در مورد یک برنامه موفق که بینندگان زیادی دارد،دید؟ آیا نمی‌توان این را به عنوان کارشکنی و تخریب در برنامه تفسیر کرد؟
اگر این تغییرات اجرا شوند به معنای تضعیف اساسی شانس موفقیت رییس آینده بخش فارسی خواهد بود. این امر حاکی از شکست است چرا که تهیه کنندگان، سردبیران و مجریان ناموفق صرف حول یک دستور عمل مطمئن برای فاجعه بیش‌تر باز به‌کار گمارده می‌شوند.
برنامه جدید و چیدمان کارمندان همه از نشانه‌های تکنیک مدیریتی قدیمی Belida-Sajjadi است. علی سجادی به‌طور فعال خودش و دوستانش را در شغل‌های جدید حساس و کلیدی می‌گذارد تا کنترل بروی همه برنامه‌ها حتا بعد از حذف یا کم کردن بعضی از آن‌ها را ادامه دهد. نیروی محافظه‌کار در حال برنامه‌ریزی برای یک حرکت قوی جهت خنثی کردن اثرات مثبت برنامه‌های آقای ویمبوش و پیش‌دستی کردن برای طرح و برنامه مدیر جدید است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر