۱۳۸۹ مهر ۲۰, سه‌شنبه

امارات، مالک سه جزیره در خلیج فارس است


روز پنج‌شنبه، در پی سفر یک هیت چینی به امارات، رییس مجلس امارات از آن‌ها خواست تا در حل مشکل مالکیت بر سه جزیره ایرانی به این دولت کمک کند.
به اعتقاد تحلیل‌گران، هرگاه شرایط بین‌المللی برای ایران دشوارمیشود دولت امارات موضوع مالکیت جزایر سه‌گانه را مطرح می‌کند.
به گزارش دویچه‌وله، در حاشیه سفر یک هیت ۲۱ نفره از کنگره ملی جمهوری خلق چین ‌به امارات متحده عربی، عبدالعزیز الغریر رییس پارلمان امارات از چین به عنوان متحد نزدیک ایران خواست تا در «حاکمیت بر جزایر سه‌گانه خلیج فارس» به این کشور کمک کند.
الغریر ازهمراهی چینیها با این درخواست خبردادوگفت: «آنهابه ماگفتند تقاضای شمادرموردجزایر معتبروقانونی است».
وی افزود: «آقای لی از ما دعوت کرد به چین سفر کنیم و طرح‌ها و ایده‌هامان را به مقامات چینی و کنگره ملی خلق چین ارایه کنیم».
چندی پیش امارات این موضوع رابادیگر متحدایران نیزدرمیان گذاشته بود. رییس دولت امارات درپیامی به بشاراسد ازاو خواسته بود، در موضوع جزایر سه‌گانه ایرانی با استفاده از روابط گسترده خود با ایران مانع از گسترش بحران فعلی در رابطه با ایران شود. ازسوی دیگراتحادیه عرب وشورای هم‌کاری خلیج فارس نیزدراین مناقشه جانب امارات رامیگیرند.
دولت امارات ادعا می‌کند که تا سال ۱۹۷۱ سه جزیره ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک، تحت حاکمیت وی بوده است اما ایران این جزایر را جز لاینفک تمامیت ارضی خود می‌داند و اعلام کرده که در هیچ محکمه بین‌المللی حاضر نمی‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر